tisdag, augusti 03, 2010

Okej.. Jag hör att jag trots allt har några tappra läsare där ute, så jag drar väl igång med lite inlägg igen då.

Jag har nyss kommit hem från en fin semester uppe i Lappland. Jag har träffat massvis med goa människor, släkt som inte släkt. Fick återigen se hur vår stuga ser ut uppe i Marsliden, den var då mycket mysigare än vad jag kom ihåg (vilket visserligen kan bero på att vi byggt ut den).

Jag bodde främst hemma hos min kusin Martin och hans sambo Mirja, med mina två kusinbarn Ossian och Dalia. Det var verkligen roligt att få spendera lite tid med dom. Nu känns det väldigt konstigt att vara tillbaka i Hofors framför datorn. Tillbaka till verkligheten, plugget, sångjobb, nya besök och jobbsökningar. Meeen, det ska väl gå det med. Min barndomsvän Martina ringde idag, har inte träffat henne ordentligt på två år. Och det var knappt ordentligt ens då. Så hon kommer hit imorgon, sen skjutsar hon upp mig till Uppsala (eller stockholm) på torsdag.

Har blivit mailbombad under min lilla lappsemester angående sångjobbet jag har den 13 augusti. Men det löser sig, blir till att sjunga på nu resterande dagar helt enkelt. och plugga. Och fundera lite kring nästa termins aktiviteter för Unga aktiesparare i Uppsala. Men det blir roligt.

Köpte en miljon tidningar på buss/bilresan till och från Vilhelmina. Kunde inte hitta Passion for business någonstans så det blev en drös annat. Men massor av tävlingar. Finns det en chans att vinna något i en tidning, ja då kan du ge dig fasiken på att jag är där och tävlar. Annars var mycket i tidningarna rent skräp måste jag väl säga. Jag fick några avsnitt av Sex and the city i en tidning, det var roligt. Och "Hälsa" var väl en helt okej tidning den med. (t o m halva priset!) Det roligaste i den var:

1. hela 6 tävlingar i tidningen.

2. Sveriges 10 bästa bär
-
Blåbär, (fiber, kalium, järn och mangan)
-
hallon, (vit C och E, folsyra och magnesium)
-
havtorn, (Vit C, E och A-vitaminets förstadium till betakaroten samt olika flavonoider)
-
hjortron, (Vit C, fibrer, kalium, zink, magnesium, betakaroten och andra karotenoider)
-
jordgubbar, (Folsyra, vit C, fibrer och mineraler)
-
körsbär, (Kalium, Vit C, betakaroten)
-
lingon, Fibrer, kalium, vit E, mangan)
-
nypon, (Fibrer, kalium, vit C, flavonoider, betakaroten och lykopen)
-
svarta vinbär (vit C, fibrer, folsyra, vit E, kalium och kalcium)
-
tranbär (fibrer, kalium och en del c-vitamin)

- det kan man göra en sjujädra smoothie på.)

fem exotiska bär

-acai (fibrer och antocyaner som är en slags antioxidant)
-aronia (antocyaner)
-goji (protein, c-vitamin, karotenoider, ses som ett allmänt stärkande och prestationshöjande medel)
-inca (c-vitamin och karotenoider)
-mullbär (c-vitamin och olika antioxidanter)

3. Deras lilla del om örter

-
Mejram - bra mot magkramp
-
Rosmarin - Drick som te för lugnande effekt
-
Koriander - Drick som te mot magkatarr
-
Brokig salvia - Stimulerar matsmältning
-
Kryddsalvia - Dämpar svettning
-
Timjan - Bra vid rethosta.

Så nu är det bara för mig att skaffa mig ett litet örthörn i köket.

Något roligt jag blev tipsad om av min kusin i veckan var också att man vid brödbak kan frysa in små brödbitar (ogräddade) för att sedan jämt och ständigt vara endast 10-15 minuter ifrån nybakat bröd. Pretty great tycker jag och planerar väl att ta över frysen när jag kommer tillbaka hem till Uppsala.

Ja.. Det här är kanske världens längsta blogginlägg. Jag får väl fortsätta imorgon eller något, varje dag med mina pluggframsteg så kan alla delta i mina roliga koststudier.

1 kommentar:

Adam sa...

Den ena läsaren är mycket nöjd att det kom ett inlägg ;)

/Din